
Rozpoczynamy modernizację ewidencji gruntów i budynków dla 3 obrębów miasta Wodzisław Śląski
24 stycznia, 2025
Nowy etap w naszej firmie – dron DJI Matrice 4E na pokładzie!
12 lutego, 2025Inwentaryzacja terenu metodą georadarową dla Tramwajów Warszawskich
Firma Unimaptech we współpracy z firmą Scan 3D, na zlecenie Tramwajów Warszawskie sp. z o.o. wykonała inwentaryzację terenu metodą georadarową oraz detekcyjną w ciągu ulic Bonifraterskiej, Słomińskiego i Międzyparkowej w Warszawie (rys. 1).
Obszar ten cechuje się dużym zagęszczeniem sieci uzbrojenia terenu, dodatkowo znajdują się tutaj również podziemia zabytkowego kompleksu fortowego „Fort Traugutta”. Nie dziwi więc decyzja zarządu Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. o zleceniu inwentaryzacji terenu metodą georadarową, jest to bowiem jedna z najlepszych bezinwazyjnych metod ustalenia przebiegu wszystkich rodzajów sieci przewodów i rurociągów.
Realizacja tego zadania została podzielona na prace terenowe i prace kameralne.
Prace terenowe trwały łącznie 15 dni roboczych. Ze względu na konieczność wykonania badań w obrębie jezdni oraz torowiska, część prac odbywała się w godzinach nocnych. W obszarze badań znajdowało się 78 studni oraz komór rewizyjnych. Należało je wszystkie otworzyć, pomierzyć w miejscach charakterystycznych oraz wykonać zdjęcia niezbędne do sporządzenia dokumentacji fotograficznej. Przebiegi wszystkich rur kanalizacyjnych oraz kanałów zabezpieczających kable telekomunikacyjne, w tym światłowody, zostały zbadane przy użyciu sondy detekcyjnej. Przebiegi kabli energetycznych oraz metalowych rur zostały wyznaczone przy użyciu technik indukcyjnych oraz galwanicznych.
Następnie wykonano skanowanie GPR opierające się na dokładnych przejazdach georadarem (Leica DS 2000) wzdłuż wcześniej obliczonych i zaprojektowanych linii pomiarowych tworzących siatkę. Linie te znajdowały się w odległościach 1 metra dzięki czemu uzyskano gęstą siatkę podłużnych i poprzecznych profili, zapewniających dokładne pokrycie badanego terenu.
W miejscach gdzie pomiar był utrudniony zastosowano technikę pomiarową „livemarking” polegającą na przejazdach uzupełniających oraz wykrywaniu obiektów podziemnych w czasie rzeczywistym.
Prace kameralne obejmowały przygotowanie wykazów studni, opracowanie mapy inwentaryzacji na podstawie detekcji infrastruktury podziemnej oraz opracowanie pomiarów georadarowych, czego efektem było powstanie modeli 2D oraz 3D, które następnie wniesiono na końcową mapę inwentaryzacji.
Analizując wyniki pomiaru detekcyjnego stwierdzono różnice pomiędzy dokumentacją źródłową (mapa zasadnicza) a końcowym wynikiem prac detekcyjnych. Stwierdzono następujące rodzaje różnic:
- obiekty odnalezione w terenie nie są oznaczone na mapie źródłowej (przykładem wykrycia takich obiektów w omawianym zleceniu były: przewody specjalne, sensory sygnalizacji świetlnej, podziemia fortu oraz elementy odwodnienia torowiska),
- obiekty na mapie zasadniczej są przesunięte lub/i posiadają inne wymiary,
- widoczne na mapie źródłowej obiekty nie istnieją w terenie (zostały usunięte).
W trakcie analizy danych z pomiaru GPR przeanalizowano liczne anomalie o charakterze liniowym (charakterystyczne dla przewodów, rur), punktowym (charakterystyczne dla studni, zasów, kratek ściekowych) i powierzchniowym (pozostałości po dawnych fundamentach, pustek lub innych obiektów podziemnych).
Przeprowadzone pomiary umożliwiły nie tylko kontrolę i korektę przebiegu podziemnej infrastruktury przedstawionej na mapie zasadniczej, ale także uzupełnienie mapy o nowe obiekty. Dzięki pomiarom GPR możliwe było odnalezienie zasypanych studni, kratek kanalizacyjnych czy dokładnej lokalizacji podziemnych pomieszczeń z fortu Traugutta (więcej w TYM artykule), które wcześniej nie zostały naniesione na mapę zasadniczą. Dzięki temu projektowanie i wykonanie prac przebudowy torowiska w centrum miasta stało się znacznie bardziej bezpieczne, zminimalizowano ryzyko awarii lub uszkodzenia infrastruktury podziemnej, a tym samym sama inwestycja może przebiegać sprawnie i bez dodatkowych niespodziewanych kosztów.